Gastrisk bypass.

Jag har nog sagt det förr, men kommer nog säga det igen. Jag är helt klart emot all form av operation i samband med övervikt och fetma.
Vad beror fetma på?
-finns en rad faktorer som man kan rabbla upp, bland annat ökade fettceller, både i antal och i storlek, arv och sociala faktorer. Menhur man än vänder och vrider på detta och försöker hitta ursäkter för sin övervikt/fetma så kommer man alltid fram till två faktorer; Kost och inaktivitet.

Överviktiga och feta har gått ned i vikt förut utan operation, varför kan inte folk nu?
och varför var andelen feta betydligt mindre för bara 100 år sedan? - Det handlar om vanor, stress, kost och inaktivitet!


Jag vet flera som gjort denna operation eller liknande, men bara EN av dem kan jag stötta, men frågan är om även denna hade klarat att gå ned i vikt, om den tänkte på detta i tid, innan det vart ett sådant stort problem?

Ja, jag vet. Jätte lätt för en tjej som aldrig varit överviktig att säga det!
De jag har pratat med som lyckas gå ner i vikt säger att det är svårt! men varför ska man ta denna fuskgenväg? Vad kommer det att ge för konsekvenser?

Sedan, till det jag ville komma fram till egentligen; Ja, denna operation ger viktminskning, men vad förlorar men på detta om man räknar bort fysisk aktivitet?

Med fysisk aktivitet;
  • ökar du uthålligheten
  • sänker blodtrycket
  • förbättrar ventilationen
  • förbättrar slagvolymen
  • förbättrar blodsockerhalten
  • förbättrar förmågan att bibehålla blodvolymen
  • stärker upp benstommen - minskar risken för benskörhet
  • förbättrar sömnen
  • förbättrar balans
  • -ll- koordination
  • hjälper mot depression
  • minskar belastning på leder
  • minskar risken för sarkopeni
  • normaliserar aptitregleringen
  • ökar muskelmassa
  • ökar insulinkänslighet - bra!
  • bättre självkänsl
  • ökar koncentrationen /inlärningen
  • förbättrar minnet!

och nu räknar jag inte med det sociala fördelarna som att vara med i en förening, träna med en kompis, eller bara ta en promenad.


Med detta inlägg vill jag inte starta en diskussion eller hoppa på dem som nu gjort denna operation, utan jag vill bara säga vad jag tycker om detta och jag tror att det kommer ge tråkiga konsekvenser!

vill du gå ned i vikt? Ta kontakt med någon som är utbildad inom detta, inte operationer eller läkemedel!


Kommentarer
Postat av: kvadding

jag gjorde ju en sån.... :/

2011-12-06 @ 12:59:28
URL: http://onefuckingjoyride.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0