Makt.

Detta inlägg kommer delvis handla om makt! i lördags var jag på utbildning på skolan inför nollningen som ska utföras i höst på våra kära ettor! Då fick vi till uppgift att diskutera några ämnen, bland annat makt.
Vad är makt egentligen? Har jag makten över mina barn? Till visst del kan jag styra vad de gör, men deras beslut är något de själv tar, var sig jag gillar det eller inte.

Har mina föräldrar makt över mig? De tror nog att de har det, eller snarare att de vill. De har försökt forma mig från allt vad gäller skola, politik, vänner, val av pojkvänner etc. Men vad har detta gett för resultat? Det motsatta i denna fråga. Jag röstar inte på samma parti som mina föräldrar, träffar killar de inte godkänner och valde inte rätt program i gymnasiet. Blev jag en sämre dotter? Nej, tror nästan detta gjorde bättre intryck. Jag valde att gå min egen väg, trots att ingen stod bakom mig i dessa val.

Vi alla har makt över oss själv, vi gör våra val för vår egen skull. Även om vi säger att vi gör saker för andra, så är följdfrågan, varför gör det du för andra? Är det för att de ska gilla Dig?
Ta makten över dig själv och sedan ska du se att saker och ting kommer att förändras, om så små saker som stora.

Var mina föräldrar dåliga föräldrar?
Inte alls! Jag sitter ju här idag och är en förbannat bra person, så något rätt har de gjort. Men vad är det jag tar efter dem? jo, saker som de gör, som har berikat mitt liv. Saker som jag har tagit till mig helhjärtat. Som det gamla ordspråket "Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör!" och i detta fall tycker jag det stämmer förbannat bra!
Makt och inflytande är inte samma sak.


Kommentarer
Postat av: camilla

Så rätt!! Våra egna beslut om våra egna liv är de viktigaste vi tar

2011-05-23 @ 15:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0