Du är den fantastiska chefen i mitt liv!

Från den dagen då du intalar dig själv att du är trasig, sjuk eller har ångest det är då som du blir trasig, sjuk eller får ångest. Tankar har en sjuk kraft på oss. Att du säger till dig själv varje morgon att dagen kommer bli fantastisk gör skillnad. Kanske inte första dagen eller kanske inte heller andra, eller inte ens efter några veckor. Men när du har lurat din hjärna att du faktiskt mår fantastiskt bra. Det är då du kommer må bra, åtminstone bättre.
Om någon i din närhet dör, du blir dumpad eller så har du bara en dålig dag på jobbet, då köper jag att du vill hänga läpp. Men var försiktig! Deppar du för länge så kan det bli kroniskt. Ta vara på dagen. Kolla ut genom fönstret, vad kan du se som faktiskt är fantastisk? Jag använder ordet fantastiskt mycket. Detta är för att det är ett fantastiskt ( ;) ) fint ord. Den ger mig styrka att orka mig genom min dag. Det och massa andra saker. Så som musik, solsken, fina vänner, god mat och träning. Vad mår du bra av?
Vi vänder på det. Vad sker hos dig när du mår dåligt? Vad är det som triggar så att du mår dåligt? Vad beror ditt onda på?
Nästa gång du mår dåligt. Använd din vettiga hjärna och tänk "vad är detta att må dåligt över?" "hur hamnade jag här?" och "vad kan jag göra för att inte må så här igen?"
Jag är expert på att må dåligt och tycka synd om mig själv. Jag trodde att jag var tvungen att tillförlita mig på andra. Jag hade fel. Finns bara en person som kan hjälp mig. Och det är otippat mig själv. Fantastisk nyhet va?
Låt mig ge er ett exempel:

Jag vaknar upp en morgon. Det trycker på mitt bröst, jag har svårt att andas. Lägenheten är tom. Jag får panik. Kastar mig upp ur sängen och hämtar andan. Jag kollar på klockan. 06.24. Om 6 minuter ringer klockan. Om 96 minuter har jag en tenta. Tentan jag inte har pluggat till. Tentan som avgör om jag får fortsätta plugga eller inte. Ångesten har nu stigit mig upp i huvudet. Under dessa hundradels sekunder hinner jag somna om "snooza i 6 minuter är lätt värt". Sedan vaknar jag 7.32. Tjugoåtta minuter tills tentan börjar. Jahaaaa. Där rök den planerade goda frukosten och avslappningen. På med kläder, hoppa i bilen och iväg på skolan. Skriver tentan. Ångesten borta.
 

- Jag kunde ha pluggat till tentan, klivit upp i tid, sagt till mig själv att jag är bäst. Vad gjorde jag istället? Jag såg till att allt blev ännu värre. För vad? ingenting. Det är en tenta. Den går att göra om.
 

Nu är jag medveten om att riktig ångest inte handlar om en tenta, ostädad lägenhet eller en jobbintervju. Det sitter mer ingrodd i dig så lite tankar kanske inte hjälper direkt. Men om du alltid tänker possitivt så kommer du kanske aldrig skapa någon ångest. 
Jag har i flera år trott att det har varit något fel på mig. Nu vet jag att det inte är så. Jag är bara lite unik. Jag hade (har?) fruktansvärda ångestattacker i vissa situationer. Det jag gjorde för att kontrollera detta var att undvika dessa situationer. Det var det sämste jag någonsin kunde göra. Det gjorde att jag missade så himla mycket. I 15 år har jag undvikit dessa situationer. Femton år. Tänk vad mycket jag kan ha missat. Jag har ingen aning vad jag har missat så jag borde inte vara bitter, och det är jag inte. Men mina tankar hamnar ändå där. Tänk om jag hade träffat mitt livs kärlek om jag inte hade tackat nej till den där festen ? eller jag hade kanske fått mig en ny fin vän, eller fått ett jobberbjudande.
Att låsa in sig i lägenheten har aldrig hjälpt.
 
Nu är det så att jag har fått goda nyheter! Dessa nyheter gör att jag nu kommer söka jobb i sundsvall, umeå, sthlm och kanske till å med göteborg. Jag känner mig mer fri nu. Jag vet att jobben finns, bara jag som är bosatt i fel ort. Denna vecka har mitt ex barnen och jag ska göra ALLT för att må bra. Ska bland annat träffa en nyfunnen vän och vi ska gå ut och gå med våra hundar, jag ska jobba som volontär och sedan ta en roadtrip till sundsvall och testa utelivet.
Länge sedan jag inte hade ett enda möte med varken företag, skola eller barnen på en hel vecka.... låt mig få säga det igen... FANTASTISKT!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0